Intézményünkben két szakmacsoportban folyik szakközépiskolai képzés: ez a mezőgazdasági, valamint a vendéglátás és idegenforgalom. Most az utóbbit szeretnénk bemutatni.
Vendéglátás és idegenforgalmi szakmacsoport
Iskolánkban 2006 őszén alakult a vendéglátás és idegenforgalmi szakmacsoport. A képzésben résztvevők száma évről évre növekszik. A 9 – 10. évfolyamon elméleti, alapozó oktatás folyik.
A kommunikáció tantárgy magában foglalja a kommunikáció verbális és nem verbális jeleit, az írásbeli kommunikációt, a kommunikációt segítő tárgyi eszközök alkalmazását. Betekintést nyernek a tanulók a jog, az erkölcs és az illem szabályaiba, megismerkednek a vendéglátás sajátos viselkedési formáival.
A viselkedéskultúra keretein belül a testápolás alapkövetelményeit, valamint az étkezési kultúrák alapjait sajátíthatják el, és megismerkednek a társasági élet lehetőségeivel. Az anyagismeret, amelynek alkalmazása e szakirány oktatásában nélkülözhetetlen, kiegészül a munkahelyi illemtan alapjaival is.
A gazdasági környezetünk tantárgy keretében a tanulók ismereteket szerezhetnek a gazdasági élet alapvető területeiről. A tanítási órák során megismerhetik a termelési tényezőket, a kereslet és kínálat kapcsolatát. Képesek lesznek statisztikai számítások elvégzésére, táblázatok készítésére, valamint megállapítani a vállalkozások jövedelmezőségét befolyásoló tényezőket.
A gasztronómia tantárgy által az eltérő színvonalú és tevékenységű vendéglátó üzletek működésébe pillanthatnak be. Megismertet a gasztronómia történetével, személyi és tárgyi feltételeivel, valamint a vendéglátásban alkalmazott minőségügyi rendszerrel.
Az előbb ismertetett alapozó tantárgyak segítséget nyújtanak a 11. és 12. osztályban a marketing, a szállodai ismeretek, a vendéglátás és turizmus tantárgy elsajátításához, valamint a gasztronómia gyakorlati ismereteinek előkészítéséhez.
A vendéglátás és turizmus tantárgy kereteiben megismerkednek a vendéglátás és turizmus hazai és nemzetközi történetével. Fel tudják majd ismerni a turizmus és a vendéglátás kapcsolódási pontjait. Tudják jellemezni a turisztikai tevékenységet folytató vállalkozásokat, megismerik a működésükkel kapcsolatos tárgyi és személyi feltételeiket. Gyakorolhatják a leltározás, ellenőrzés, üzleti levelezés és a bizonylatolás módjait.
A szállodai ismeretek a történeti áttekintés után lehetőséget nyújtanak a szállodák alap- és kiegészítő tevékenységeinek a megismerésére, kínálati elemeivel, személyi és tárgyi feltételeivel. A szállodatelepítés általános és speciális szempontjai, a szállodai munkakörök, vezetői munkakörök, munkafolyamatok, a szállodai dolgozókkal szemben támasztott általános és szakmai követelmények is hangsúlyt kapnak a képzés során. A tanulók az értékesítéssel kapcsolatos ügyviteli feladatokat, az informatikai hálózattal bővült, 2010-ben átadott tanirodában gyakorlatban is elsajátíthatják.
A marketing megismerése alapvető elem e szakterület gyakorlásában. A marketing hídként működik a termelők és a fogyasztók között. A tananyagot aktuális példákkal magyarázva, rövid gyakorlati feladatok segítségével sajátítják el. Megismerkednek a marketing történetével, alapfogalmaival, a vásárlási folyamattal, a szükségletek hierarchiájával.
A gasztronómia a 11 – 12. osztályban már elméleti és gyakorlati oktatás kereteiben folyik. A gyakorlati oktatás megvalósulását a 2009-ben átadott új tankonyha segíti elő, ahol a konyhatechnológiai műveleteket, konyhai eszközöket és gépeket ismerhetik meg a tanulók.
A gyakorlati órán a sütés-főzés rejtelmeibe nyernek betekintést. Az elkészített ételeket az óra végén a tanulók minősítik és természetesen el is fogyasztják.
Tanulóink a gyakorlati órákon elsajátított képességeiket kamatoztathatják az iskolai rendezvényeken, mivel a szalagtűzőn vagy az alapítványi bálon mindig ők szolgálnak föl.
A 2011-ben birtokba vett új nyelvi laborunk mindkét szakmacsoportban tanuló diákjaink számára lehetőséget ad az idegen nyelvi tudásuk további fejlesztéséhez.
Papp Bernadett
szaktanár